September 2012

Op een berkenstammetje op ons terras groeit een prachtig Zilveren boomkussen! Een wat? Een Zilveren boomkussen (Reticularia lycoperdon)! Dat is een slijmzwam, een organisme dat niet onder de dieren, planten of zwammen valt. Het Zilveren boomkussen leeft van bacteriën, schimmels, gisten en anorganische deeltjes. Ik dacht eerst dat het een stuifzwam was... *schaam* Gelukkig was daar weer het forum van Waarneming.nl om me aan de correcte naam te helpen. :)

Vandaag ging ik met mijn moeder wandelen in Zuid-Limburg! Ik had een wandeling op internet gevonden die me wel wat leek, zie deze pagina op wandelgidszuidlimburg.com. Het startpunt was de Camping Cottesserhoeve in het gehucht Cottessen, bij Vijlen. Vlak voor aankomst bij de camping zagen we nog een (waarschijnlijk) Hermelijn (Mustela erminea) de weg oversteken! :)

Bij de camping zelf vlogen ontzettend veel Huiszwaluwen rond. Wat een gezellig geluid en mooi gezicht! Naast de camping gingen we een paadje in dat leidde naar een kruidpunt bij een oude vakwerkhoeve met hoogstamboomgaard. Wat een paradijselijke plaats was dat zeg... Heerlijk rustig, omgeven door groen en de boomgaard vol vogeltjes. Mezen, Grauwe vliegenvangers (Muscicapa striata) en in ieder geval één Zwarte roodstaart (Phoenicurus ochruros).
De route ging verder over een holle weg met overal dassenburchten. Bovenaan het pad werde we getrakteerd op een mooi uitzicht. De route ging verder richting het Vijlenerbos. Bij een bankje aan de rand daarvan genoten we rustig van onze lunch en zagen hoe een jonge Grauwe vliegenvanger door een oudervogel werd gevoerd. Mooi uitzicht op het Vijlen ook. Verder door het bos, waar ik langs het pad een plantje zag dat ik niet herkende. Het deed wat aan Penningkruid (ysimachia nummularia). Toen ik dat opzocht in de Oecologische Flora vond ik direct wat het moest zijn: Boswederik (Lysimachia nemorum), de wetenschappelijke naam geeft het al aan, het hoort bij dezelfde familie. Verderop in het bos kwamen we nog een mooi paddenstoeletje tegen, het Plooirokje (Parasola plicatilis). Niet zeldzaam of bijzonder, maar wel erg mooi, toch? :)
Langs datzelfde pad bevond zich een kapvlakte. Altijd interessant, dus ik ben er even kort doorheen gewandeld. Dat was de moeite, want ik vond een mooie Blauwvleugelsprinkhaan (Oedipoda caerulescens).
Na het Vijlenerbos liepen we richting boomgaard Bellet. Vanaf het pad langs deze prachtige boomgaard zagen we een roofvogel overvliegen. Door in te zoomen op de foto's dacht ik de vogel als een Wespendief (Pernis apivorus) te herkennen. Na het raadplegen van de vogelgids bleek dit te kloppen, een juveniel exemplaar ook nog eens trouwens. :)
Vlak voor we het smalle paadje in gingen dat naar de boomgaard leidde fotografeerde ik nog een flinke groep Huismussen (Passer domesticus). Er zaten wat volwassen vogels bij, maar voor het grootste deel bestond de groep uit juvenielen.
Eenmaal door een klaphekje stonden we in de boomgaard. Via een paadje dwars er doorheen kwamen we langs een poel waar veel bloeiende hennepnetel rondom stond. Daar zag ik bijtjes vliegen. De manier van vliegen, stilhangen voor de bloem om eruit te drinken, deed me sterk aan sachembijen (Anthophora sp.). Maar het was niet de Gewone sachembij (Anthophora plumipes) die veel vroeger in het jaar vliegt en ik goed ken uit onze tuin. Na wat zoekwerk op internet en in de bijenatlas bleek het te gaan om de Andoornbij (Anthophora furcata) te gaan. Gaaf! Een nieuwe soort voor mij. :)
Aan het eind van de boomgaard kwamen we terecht bij de Heimansgroeve, een oude steengroeve en de enige plaats in Nederland waar gesteente uit het tijdperk Carboon (ongeveer 300 miljoen jaar geleden) aan het oppervlak komt.
Verder langs de prachtige Geul! Jammer van al die Reuzenbalsemien (mpatiens glandulifera)... Het is een zogenaamde invasieve exoot, een plant die hier niet thuishoort maar het hier toch erg goed doet... De plant woekert en vormt enorme haarden waar geen ruimte meer is voor andere planten. Planten die hier zouden kunnen voorkomen zijn juist soorten die bijzonder zijn, dus vind ik het erg jammer dat die zo veel minder kansen krijgen.
Langs de Geul wandelend komen we uiteindelijk weer terug bij de camping. Daar heb ik nog een filmpje gemaakt van het 'Huiszwaluwen-geweld'. Klik op de onderste grotere afbeelding om dat filmpje op YouTube te bekijken.

Al met al zeker een aan te raden wandelroute die ik zeker nog eens ga herhalen!

Vandaag werden onze zonnepanelen geplaatst! We kochten ze na jaren sparen collectief in via Zon Zoekt Dak, een initiatief van Natuur & Milieu, gesteund door de ASN Bank. Op de onderste foto de allereerste geproduceerde Watts! :D

Het Zilveren boomkussen (Reticularia lycoperdon) waar ik 1 september over schreef is veranderd. In principe heeft deze slijmzwam twee stadia, een plasmodiaal en een sporangulerend stadium. In het plasmodiale stadium doet de slijmzwam haar naam eer aan, ze is dan slijmerig en kan zich verplaatsen om, als ware het een slak te grazen. In het sporangulerende stadium blijft het Zilveren boomkussen op haar plaats en wordt steviger. Als de sporen rijp zijn barst het vruchtlichaam open op de sporen vrij te laten. Het zijn dan geen paddenstoelen, slijmzwammen planten zich dus ook met sporen voort. Klik op onderstaande afbeelding om naar een filmpje op YouTube te gaan waarin goed te zien is hoe de slijmzwam een enorme hoeveelheid sporen verspreid!

Zowel de Bosrank (Clematis vitalba) als Hop (Humulus lumulus) staan in vrucht! :) En in de Plataanstraat hier om de hoek zijn de jongen bijna zo ver om uit te vliegen. :)

Een collega was deze week weer begonnen met werken na een vakantie in o.a. Borneo. Ik heb het op mijn werk natuurlijk ook vaak over Gierzwaluwen en had het met deze collega voor ze vertrok ook al over de Eetbaar-nest salanganen gehad. Tropische gierzwaluwen die nestjes maken waarvan het hoofdbestanddeel speeksel is dat net als bij de Nederlandse Gierzwaluw (Apus apus) hard wordt als het opdroogt. Ik weet niet wie erachter is gekomen, maar dat gierzwaluw-speeksel is dus eetbaar. Er wordt wereldberoemde vogelnestjes soep van gemaakt. Wat ik nog niet wist is dat er ook snoep van wordt gemaakt. Mijn collega had er speciaal voor mij een doosje van meegenomen. Ze wist niet of ik er blij van zou worden aangezien ik veganist ben en er voor vogelnest-producten natuurlijk vogelnesten geoogst moeten worden. Ik weet ook niet of ik er blij mee ben. Ik vind het interessant wat er allemaal met die nestjes gedaan kan worden, maar ik denk dat wat foto's ook wel goed waren geweest...? Die heb ik bij deze zelf in ieder geval maar gemaakt. Ik heb de snoepjes niet geproefd maar ik heb nogal gemengde reacties gekregen van mensen die dat wel hebben. Bij deze kan ik in ieder geval de voorkant van de verpakking delen...

Vermoedelijk een nachtvlinder heeft een heel stel eitjes afgezet op de hor voor ons raam. Wat een rare plaats ervoor... Maar goed, voor een nachtvlinder is een hor ook niet echt iets herkenbaars waarschijnlijk. Hopelijk redden de rupsjes zich als ze uitkomen en op zoek moeten naar iets te eten...

Op het terras in de achtertuin ziet het Zilveren boomkussen (Reticularia lycoperdon) er weer anders uit. Al het 'zilver' is verdwenen en er is een intrigerende structuur zichtbaar geworden waar de sporen tussenuit zijn gekomen (en nog steeds doen natuurlijk).

Vandaag bakte ik een taart! Nou ja, ik bakte de bodem, de vulling niet. Die bestaat grotendeels uit tofu trouwens! Een onverwacht ingredi&ënt voor taartvulling, maar het resultaat vond ik erg geslaagd! Het recept vond ik op de website Chocolate Covered Katie, het is de Chocolate Fudge Pie. Een aanrader!

Op de pindasilo fotografeerde ik vandaag Huismussen (Passer domesticus) en een Pimpelmees (Cyanistes caeruleus).

Lisette en ik wandelen regelmatig door het bos, beginnend met een paadje dat hemelsbreed exact 70 meter van onze achterdeur begint. Het gaat vrij steil naar boven richting een gebiedje dat we kennen als Dal Palland. Vandaag begonnen we aan dat paadje toen we ergens halverwege een ongevallen boom tegenkwamen. Het was een berk vol zwammen, duidelijk rot. Ik wilde er net overheen stappen toen ik een zwaar laag zoemen hoorde. En toen nog meer... Snel een paar meter terug gegaan en vanaf daar zagen we dat er stukken raat op de grond onder de boom lagen waar Hoornaars (Vespa crabro) op zaten en rond vlogen. Spannend! We hebben dat paadje maar niet vervolgd en zijn via een andere route maar aan ons wandelingetje begonnen...

Vandaag bracht ik nog een bezoekje aan de omgevallen boom waar ik gisteren over schreef. De Hoornaars (Vespa crabro) waren nog druk bezig, maar ik weet niet precies waarmee...

De eitjes zijn uitgekomen (zie ook 12 september)!

Vandaag hing ik, vanwege het succes van de eerste, een tweede nestkast voor Huismussen (Passer domesticus) op. Op onderstaande foto zijn de invliegopeningen van de Gierzwaluwnestkasten afgesloten met een papiertje.

Een tijd geleden hoorde ik van een vriend die ik ken via de internationale Gierzwaluw-praatgroep dat hij een schaal zand aan 'zijn' Huismussen (Passer domesticus) aanbood, om een zandbad in te nemen. Bij hem werd dat gebruikt, dus dacht ik... Er komen regelmatig Huismussen op ons terras van broodkruimels en zaadjes eten en die kunnen een zandbad vast wel waarderen. Het schaaltje zand dat ik plaatste staat er inmiddels al een week of twee (?), maar vandaag zie ik sporen die me doen denken dat ze er misschien eindelijk gebruik van hebben gemaakt! Zand naast de schaal dus... :)

In één van de vijvertjes (cementkuipen, bij een voorlopig gebrek aan ruimte voor een echte, goede vijver) zag ik vandaag twee Bruine kikkers (Rana temporaria). Ze lieten zich van dichtbij fotograferen. :)

Waarschijnlijk was het niet alleen het mailtje dat ik naar Staatsbosbeheer stuurde dat ze ertoe heeft aangezet, maar sinds kort hangt er aan een boom langs het paadje waarop laatst de boom is omgevallen (zie 16 september) een waarschuwing voor de wandelaars in verband met het in de boom aanwezige nest Hoornaars (Vespa crabro).

De perzikboom in onze achtertuin verkeerd niet in top-conditie. Maar toch haalde ik er vandaag een aardig bordje vol perziken vanaf. En wat kun je nou beter met zo veel perziken doen dan er een lekkere (natuurlijk veganistische) perzik-kruimeltaart van bakken? :D